Hur konstig ska man vara för att förstå konst?

Jag fattar ingenting.
Vad räknas som konst? är det något obegripligt som en frisk människa aldrig kan förstå.
eller räknas det som konst när det har blivit gjord av en människa med flera år i konstskola och då tar fruktansvärda summor för ett konst(igt)verk.
Hur ska jag fatta detta?
Därför behöver jag hjälp. Ifrån norr till söder och ifrån öst till väst.
Hur ska jag någonsin förstå?
Behöver jag tyngre droger? måste jag svälta mig själv? måste jag klämma fingrarna i ett skruvställ?
Hjälp mig någon!

Ett exempel: som ni ser på bilden nedan så är det konstverk som nyligen blivit uppställt vid entren till
Skellefteå krafts kontor.
I mina ögon ser det ut som en skitnödig människa som försöker balansera en lampa på sitt huvud.
Om jag försöker tänka i djupare tankar, så kanske det betyder att generera ström är en balansgång och tappar man fokus så får man skit i brallan. Vad vet jag.

Staty Skellefteå kraft: Zenit

 

MVH Niklas


Kommentarer
Postat av: Peter

Sa har tanker jag, typ:



Konst, i alla former, handlar om att uppna det...vi kan kalla det det sublima...det ska liksom finnas nagot i det som vi kan kanna men som ar bortom vad vi kan forsta och forklara....lite grann som att man fatt ana nagot valdigt stort men far angest over att inte kunna kristallisera det till klara tankar.



Skulle inte skada om fler konstverk hade nagra ord nedprintade under sig...inte nodvandigtvis en forklaring men en fraga, en dikt eller ett citat t ex...detta for att brygga tomheten mellan konstnarens ansats och betraktarens svara situation.



Den dar statyn ser ut som en kul grej, men vem fasen ska forsta den....balansen med naturen som kravs for att gora el, kanske?

2010-10-04 @ 05:26:32
Postat av: F

Kan inte annat än hålla med dig lövgren! Stayn nere på stan i umeå är ingen höjdare heller. Det är ju bara en vanlig gubbe som kommunen betalt äckligt mycket pengar för. Hört att den kostat allt från 400 000 till en miljon.



Måste säga att det var en kärt återseende av Lövgren på bloggen!

2010-10-04 @ 08:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0