Min resa till Paris

För ungefär ett år sedan skrev jag ett inlägg med titeln "Min resa till Västergötland". Kanske känns den aktuella titeln aningen mer lockande, skulle kanske sälja fler exemplar i resehandboksshopen.

Bilder hamnar snart på facebook, så när det gäller illustrationer tänker jag sno bilder på google och lämna somliga saker åt er egen fantasi!

Tidigt på onsdagsmorgonen, närmare bestämt 02:55, gick jag upp, sträckte ut alla etthundranittiofyra centimetrar och begav mig med endast handbagage iväg mot busshållplatsen. Jönköpings gator låg öde och inte ett ljud hördes, en sådan kontrast mot det storstadens larm och folkmassornas sorl som normalt präglar denna pärla vid vättern. Johan, min jämtländske vän tillika (på skämt) antagonist mötte upp och vi åkte med swebus till Göteborg. Där begav vi oss mot fantastiska Göteborg City airport, tidigare Säve flygplats, där vi mötte upp med Johans lillasyster Anna. Det lär visst ha varit en militärflygbas tidigare men jag hade lika gärna kunnat gissa på maskinhall eventuellt lagerlokal. Vi skulle flyga med ryan air, och jag var "ryanairvös" då jag inte visste vad man skulle förvänta sig. Men vi tog oss till Beauvais, lågprisflygplatsen utanför Paris, och tog sedan första bästa buss in mot Schtaan. Bussen skar ihop på motorvägen och vi fick invänta en till buss som hamnade i trafikstockning pga en MC-olycka. Det som skulle tagit en timme tog tre timmar, fyra och en halv enligt den kritiska massan av göteborgare i den bakre delen av bussen, men de var bara dramatiska. Så småningom tog vi oss med hjälp av paris suveräna metro till hotellet, i området L'opera nära tokmysiga Montmartre och  deras red light district, med tillhörande moulin rouge, erotikshower, prostituerade etc. åt andra hållet. Perfekt, med andra ord! Vi gick upp till sanslösa kyrkan Sacre Coeur, som högst på kullen bildar en mäktig vit skepnad mot paris vida horisont. Så till sist kom min lillasyster in till oss från Bailly utanför Paris där hon bor, för att hänga med oss några dagar. Lite surrealistiskt att hämta upp henne på place d' pagalle sådär mitt i natten.

På torsdagen blev vi finkulturella och gick till ett musèe som hette typ Pompadou som erbjöd modern konst som man inte riktigt förstod. Vi gick även upp i Notre Dame, som ett gäng riktigt dumma turister. Vi besökte shakespeares gamla hak i Paris, fikade och åt gott. Olivia, min vän från utbytesterminen, och hennes pojkvän Gustav, anslöt till de förlorade själarnas resesällskap och vi hade synnerligen trevligt. På restaurangen skrattade jag högljutt åt en kvinna vid bordet bredvid som misslyckades med att blåsa ut ljusen. Hon hade bara ett kvar men lyckades inte på tre försök!

På fredagen besökte vi Versailles, frankrikes svar på Stenfors, och vi strosade igenom de ödmjukt inredda salarna och den lantliga trädgården. Tove tog oss med på Jazzpub i en källare på aftonen till allas förtjusning (hoppas jag) och som vanligt dracks det vin och åts god mat!

Lördagen innebar besök på frankrikes Pantheon tillsamman med Tove, där framstående människor bergavts och hedras för deras gärningar. Glodde på både Rousseaus och Voltaires gravar, bland annat. Resten av gänget var splittrat över staden. Regnet föll vilket gjorde kaféhäng en attraktiv syssla. Köpte en kavaj på en butik längs Champs Elysée, visserligen på Zara, men man kan ändå alltid skryta över att den är köpt i Paris och därmed lite finare. En mer redig vinafton i Montmartre genomfördes och Tove satte sig på bussen mot alperna för en veckas skidåkning.

Söndagen småsprang jag genom Louvren med Gustav och Olivia, har sett det förut men det är ju inte som att man kommer ihåg något direkt förutom sur-Mona-Lisa som alla bara måste se. Sen blev det Champs Elysée med Johan och Anna med improviserad middag bestående av finsalami, coleslaw, chips och vin. Olivia och Gustav åkte hem.

Måndagen kom och med den hemresan. På bara fem timmar tog jag mig från Paris hem till lägenheten och passade på att förtära en större mängd baguetter.

Sådär rent generellt kan man bara befästa det som man hört från många håll: Frankrike vore fantastiskt om det inte vore för fransmännen. Detta bör inte ses som en vild attack, utan det betyder mer, med glimten i ögat, att det inte skulle skada dem att le lite mer åt kunder och köra lite mer service-attityd. Och folk går verkligen runt och bär på baguetter jämt, det tänkte jag inte på vid besöker 2007.

Men, Staden är sanslöst vacker, inte bara i kärnan utan långt ut i förorterna, och metron får fem delfiner av fem möjliga. Bara själva namnet Paris har en sådan poetisk innebörd, och är skådeplatsen för så oändligt många böcker och filmer, att det är omöjligt att inte ryckas med.

Montmartre och Sacre Coeur

Versailles avmålat.

Andra bra europeiska storstäder:
Berlin, Amsterdam, Budapest, London, Barcelona, Rom. Sen antagligen Prag också, men har aldrig varit där.

Kramar,

//Peter

SD i riksdagen...

SD har på sin korta tid i riksdagen gjort en och annan blunder, detta är en av dem:
Margareta Sandstedt a.k.a. Matematikern

// F

Det verkar som att bloggen har svårt att hålla uppe tempot...

...Kanske för vi hållt desto högre tempo själva?

Men here we go ändå:

Förra helgen var förärade Nils vätterbygden med en visit. Vi såg bl a Ishockey där SAIK förlorade med 4-6 mot HV71 i en rätt bra match med mutade domare ;P På lördagen gick vi ut och Nils spelade skjortan av dealern i blackjack. Vi såg även två brudar börja slåss, intressant att se ett "hair death grip double suplex" som man kanske kan kalla det. Vi kan slå fast att Nils inte skämde ut sig.

I övrigt skriver jag på min uppsats och läser lite om sveriges ekonomiska historia i kursen "sweden in the global economy".

På onsdag bär det av mot Paris tillsammans med kompisen Johan och hans lillasyster Anna, kompisen Olivia och hennes pojkvän Gustav (Snygg-Gustav, i dagligt tal) för att hälsa på min lillasyster. Det blir alla tiders.

Johans lista för vad han ska göra i Paris ser ut ungefär så här:
  • Se Louvren
  • Gruffa med fransmän

Till det har vi fem dagar på oss, bilder dyker upp så småningom, här eller på fejan!

Kramar!

//Peter

Kort uppdatering...

Det händer mycket just nu! Idag har jag gjort bort opponeringen, som var det sista hindret som skulle passeras innan jag får min jur. kand. Jippie!!! Nu ska jag bara ta det lugnt ikväll å ladda krafterna inför morgondagens lägenhetsvisningen i Sundsvall.  Det har visat sig att det faktiskt var lite svårare att fixa en lägenhet i Sundsvall än vi först trott så nu ska vi å kolla på en bostadsrätt. Sedan på fredag blir det examenscermoni och examensfest på Invito!