Åska

Jag följde med familjen ner till havet idag för att koppla in vattnet till stugan. Dock vet jag inte riktigt varför jag följde med, jag gjorde verkligen ingen nytta. De brukar alltid bli så att när man väl försöker göra något och hjälpa till så är man mest i vägen. Och farsan blir oftast missnöjd över att allt går så sakta!! haha

Hur som helst när vi var där nere och jobbade med att få in vattnet i stugan. Så började de helt plötsligt åska, man blev ju som smått chockad. Det borde ju inte åska vid den här tiden på året, tycker man. De brukar mest vara på sen sommaren och hösten. Fast den var ganska långt bort när vi hörde den, mot skellefte hållet nånstans! Ifall någon har varit mot skellefte hållet så kanske ni oxå hörde åskan?!
Jag gillar verkligen när det åskar, stämningen blir så mystiskt på något sätt. Ibland är skillnaden som dag och natt. Solen skiner och himlen är klarblå, sen så vänder de bara. Man ser de svarta molnen dra in från horisonten och allt blir bara mörkt. Man hör mullret från alla håll och kanter, de går som inte veta exakt var åskan befinner sig. Efter ett tag brukar de oftast börja blåsa ganska kraftigt, därefter öser regnet ner.



Det är absolut som mysigast och vara i stugan när det åskar. De brukar bara dåna från allt muller och regnet som öser ner på plåttaket. Man kan även se hur blixtarna lyser upp hela himlen när dom slår ner i havet. Vilket ser rätt coolt ut! :)
Haha nu börjar jag tänka på förra sommaren då vi såg film i Fredriks stuga. Var ju lätt de värsta åsk ovädret jag varit med om! Men ändå så skulle vi se film och jag tycks minnas att de inte gick så bra för oss. Strömmen försvann ju typ för varje kvart! haha. Men vi lyckades se klart hela filmen tillslut iaf. En mycket trevlig kväll må jag tillägga!

// Mattias

Kommentarer
Postat av: F

Jag tycker vi borde ha en folkomröstning och besluta att de ska åska oftare.

2009-05-10 @ 22:06:20
Postat av: Peter

Ja det borde vara en konstitutionell rättighet att få uppleva åska med jämna mellanrum! Det är så ruskigt mysigt

2009-05-10 @ 22:29:02
Postat av: F

Jag läste i dagens VK att man i Halland vissa år hade åska så ofta som 25 ggr. Själv så är man ju nöjd om man får uppleva det en gång per år

2009-05-11 @ 08:54:29
Postat av: Mattias

Haha men vafan, jag flyttar till Halland. Är det nån som hänger med?

2009-05-11 @ 09:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0