Månadens ångestutskick

Fredrik, du som är student får väl också hem någon facktidning/studenttidning då och då? Ekonomen heter den lektyr som trillar ner i min brevlåda ibland. Jag undrar lite grann vad syftet med tidningen är. Framsidan skriker varje gång "FÅ DRÖMJOBBET", "SÅ KLARAR DU INTERVJUN TILL DRÖMJOBBET" etc. Sen innehåller tidningen väldigt lite med substans, det är mest bara lyckade människor som visar hur lyckade de är på ett ytligt sätt. Vilken skola de gått på, vad deras extremt långa titel på engelska är och så klart en bild på dem själva med perfekt kostym. Varenda jävel i den tidningen har vid 22 års ålder tagit dubbelexamen vid Harvard, en till vid INSEAD, de har drivit konsultfirma sen de var fyra år och spelar även golf. Jag ser inte alls mig själv som någon karriärist, men ångesten kommer i alla fall.

Det gör också att man börjar fundera över sin situation. Jag läser internationell ekonomi - FINANSIELL ANALYS. What? Finansiell analys vad är det för larv? Som att jag ska bli en sån där lönnfet stockholmare med backslick som står i a-ekonomi och säger självklara saker som alla vet. Man undrar liksom vad de egentligen jobbar med. I ekonomen får man bara läsa om att man ska vara lugn på firmafest och lära sig de sociala reglerna i fikarummet. Men vad GÖR folk? Vad ska JAG göra?

Den enda arbetsplats för en finansiell analytiker som jag kan respektera är nog att jobba på Bank, eller statligt. Det är i alla fall jobb där man fyller en tydlig samhällsfunktion. Men men man vet aldrig. Det finns bara en skräck i mig att man kommer att tvingas till stockholmsträsket den dag man ska skaffa sig ett jobb...

Då kommer jag att känna mig som den asiatiske cyklisten nedan:

//Peter

Kommentarer
Postat av: F

Nu när du fått in foten i bankvärlden så tycker jag att du ska starta en bank på caymanörna eller isle of man där alla kriminella kan ha sina svarta pengar. sedan kan du förskingra hur mycket som helst för de vill inte anmäla att deras smutsiga pengar är stulna. Du flyttar sedan sedan till någon paradisö för att gömma dej från alla som vill ha tag på dej. Tyvärr så går de inte så bra och Hells angels skickar en torped på dej och sedan var sagan om Peter förskingraren slut.

2009-05-28 @ 23:03:15
Postat av: Mattias

Att få se dig i backslick skulle ju inte vara någon skräll. Vi alla vet att du har en tendens till att låta håret växa lite för mycket! Jag kan plocka fram flera klassfoton från flarken, om bevis krävs! :)

2009-05-29 @ 00:28:02
Postat av: Peter

Jag kan inte begripa hur det där med internationella gömda pengar funkar i våra tider. USA, UK, Sverige och alla andra riktiga produktiva länder förlorar ju på det, medan små parasitstater lever på skattesmiteri. Det är bara att vi tar itu med dem militärt och säger att nej från och med nu finns ingen privacy i er bank. vill nu diskutera kan ni göra det med våra Gripen, F-18, MiG, Eurofighter och Mirage.



Då skulle problemet vara över

2009-05-29 @ 08:23:18
Postat av: Peter

@ Mattias: Det var inte i närheten av tillräckligt långt! Men backslick nja det tror jag inte!

2009-05-29 @ 08:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0