En klassresa

Efter en dryg månad i mitt nya boende fick jag veta vad området heter. Skänkeberg. Jodå fint ska det va. Jag som trott att man bodde på proletärnästet Dalvik, men icke! Jag vill från och med nu benämnas med Von eller Sir.

Axel Von Fersen - En annan adelsman som troligtvis ibland besökte sina adelsvänner på Skänkeberg.

Adelsstatus på platser man bott:
Flarklund - En gård med tillhörande skog och mark är rätt fint ändå om man tar bort bondedetaljerna. Fyra stjärnor.
Haga - Ett fint men aningen för proletärt område (för många hyreshus) som befläckats av en brottsling med anknytning till platsen. Två stjärnor.
Fossum - Att jobba på industri och bo i en barack vid oslos utkanter är ej ståndsmässigt för en adelsman. MEN betyget dras upp av antalet rika i omgivningen (osloområdets rikaste kommun), sjön Bogstadvannet och golfklubben med 36 års väntetid på medlemsskap. Tre stjärnor.
Tyska gatan, Jönköping - Namnet klingar adelsmässigt, husen är stora och inget hyreshus finns. Från balkongen kan man se ner på staden, dvs. se ner på arbetarna. Även bra utsikt över vättern så att man kan se andra adelsmän ge sig ut med båtarna. Men ack så låg standard. Tre stjärnor.
Skänkeberg - Pool (som vi svenskar inbillar oss är oerhört lyxigt), ännu högre upp än tyska gatan på berget, Stadsparken runt hörnet, närhet till hästgårdar. Bor i källare. Fem stjärnor.

//Sir Peter Von J********

Kommentarer
Postat av: F

Skandal att Fossum fick högre betyg än Haga, där man reste upp en mur i sovrummet till vår ära ;)

2010-03-15 @ 20:06:22
Postat av: Nils

Haha "bor i källare" låter ju mer som att du är någon form av tjänare till von Adel.

2010-03-15 @ 20:07:19
Postat av: Peter

@ Freddy: The great wall of Haga som den kallas. Jo men det är ju att det är ett hyreshusområde som förstör. Är dock finaste boendet jag haft än så länge som sådant, rena hollywood jämfört med fossum.



@ Nils: Jo jag skrev det för att förväntningarna inte ska vara så höga när ni kommer :P Här tror ni kanske att man kommit upp sig i livet och så gör man er besvikna...

2010-03-16 @ 00:04:44
Postat av: Mariana

Jag tycker du var för hård mot Haga! Visst, det är hyreshus. Men det är hyreshus med klass!

2010-03-18 @ 17:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0