Mina kurser

Hej igen allihopa, tankte beratta lite snabbt om mina kurser:

Negotiations (foretagsekonomi) – Ja det ar vad det later som. Vi far lasa teori om forhandlande och och sedan prova vingarna sjalva I olika rollspel. Det later flummigt men jag tror att man kommer vara en klart battre forhandlare efter detta, I alla fall I affarssammanhang. Negotiations innefattar bade game theory, psykologi och en del sunt fornuft. Och klyschan att det ar nagot man har medfott eller inte, och att man inte kan utveckla sin formaga, den far vi inte yttra hogt. Det kan bli ganska skarpa, laddade situationer aven om det bara ar pa lek, senast hangde nastan smockan I luften, men sjalv har jag kort pa en lugn, trygg och sansad stil och har varit rorande overens med mina motparter.

Lardomar an sa lange: Vikten av “anchoring” dvs att satta forsta siffran offensivt, vikten av att lyssna pa motparten, vikten av att vara hederlig, vikten av att vara palest och framfor allt vikten av att samarbeta.

Business Marketing (foretagsekonomi) – Eftersom man jus ka dra ihop en del poang I foretagsekonomi i mitt program EPF, sa passar jag pa att aven kasta mig in pa okand mark, namligen marknadsforing. For att jag tycker det verkar kul. Och de tar det ocksa. Professorn har en gedigen karriar bakom sig och tycker verkligen de tar kul att undervisa, vilket marks. Jag har gruppresentation I morgon vilket blir spannande. Resten av klassen har engelska som forstasprak och det verkar finnas manga “achievers” med hoga mal inom amnet som laser tre marknadsforingskurser samtidigt. Sa man vill inte gora bort sig. Precis som I alla kurser ar det viktigt att vara aktiv pa forelasningarna, vissa tar det till overdrift och upprepar det som andra sager.

Money, banking & The economy (nationalekonomi) – Bygger samman mikroekonomi och makroekonomi, ungefar. Har kanner jag mig mer hemma och det handlar lite mer om vanlig undervisning med professorn som gor konstpaus och sager “ouch” efter han har pratat om nagot misslyckat.

Storsta lardom: USA har enorma problem. -10 % I budgetunderskott sa det gar inte att satsa sa varst mycket mer, Obamas paket verkar inte ge sarskilt manga job (arbetsloshet 10 %), man “trycker pengar” for fullt men bankerna vill inte lana ut dem (reserverna har fordubblats pa tva ar). Handelsunderskott (och manne sviktande investeringsintresse fran utlandet?), stor skuldsattning, och, varst av allt: Republikanerna. De kommer satta stop for allt, snart ar det kongressval sa allt star I stiltje, och staten star darmed handfallen. Min egen analys: Hoj for boveln skatterna. Men nej, som att republikanerna (eller ens demokraterna) skulle kunna gora det. Iofs har Obama pratat pa CNN om att hoja skatterna for de rikaste, men gud vet om han lyckas.

Role of government in the economy (nationalekonomi)– En professor och atta elever, riktiga mysstunder skulle jag saga. Handlar om regleringar, helt enkelt.

Lardomar: USA ar sa stort att det hela tiden uppstar monopol (el, telefoni…) som vi inte riktigt har I Sverige dar man kan byta elbolag eller mobiloperator lika ofta som man byter underklader. USA ar ocksa mindre kansliga for marknadsdominans an vad europeiska domstolar ar.

 

Hoppas ni har det bra!

 

//Peeteurh Djoorgennzen


Kommentarer
Postat av: Mattias

kul å höra om vad du håller på med! :)

2010-09-21 @ 11:21:03
Postat av: F

Känns helt plötsligt ganska bra att "bara" skriva examensuppsats denna termin.



2010-09-21 @ 12:00:24
Postat av: Nils

Kör på samma stil som Göran Persson i debatt-rollspelet. Då kommer du sopa banan med alla!

2010-09-21 @ 15:55:34
Postat av: Peter

Det ar inte sa farligt Fredrik, bara man ser till att gora sitt dagliga arbete, men det ar mer jamnintensivt an hemma dvs mindre fokus pa tentor i alla fall.



Hehe jo Gurra P han vet hur motstandare ska tas...skulle vara kul med politisk debatt faktiskt :P

2010-09-21 @ 21:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0