For iväg en sväng...

...till Indien och Sri Lanka för ungefär 2 veckor sen med far, mor och syster.

Först blev det Indien, New Delhi.
Flygresan var dryg, i flygtid skulle jag tro att det var ungefär 11 timmar.
Väl där kunde man konstatera att det var en branå stor stad och en jäkla massa folk och fä överallt. Såg dock inte så roligt ut där vi var, men det varierar väl beroende på var i Indien man är.
Vi åkte runt och kollade på några turistgrejer, bla. India-gate och Taj Mahal, shoppade mm. Gjorde även ett besök till barnhemmet där syster adopterades ifrån.

Nått som fascinerar mig med Indien är att i allt kaos med folk, djur och fordon av alla de slag på alla tänkbara ställen, är att de kommer överens och att det fungerar på något underligt vis.
På 3-filiga vägar kör de 5 i bredd!?! och det fungerar. Varje dag låg vi efter vägen i taxi och såg endast EN trafikolycka (på motorvägen förvisso)
Smått otroligt med tanke på hur de kör där!

När det gäller maten där så kan man kort säga att allt i princip är VÄLKRYDDAT, utom den västerländska maten förstås, men den är de inte speciellt duktiga på att göra.

Efter 5 dagar där så bar det av till Sri-Lanka.
Flygresan var helt överkomlig, endast 3,5 timmar restid.
Landade i Colombo och åkte direkt ut till huset i Negombo som vi hyrt av några svenskar.
Fint hus med pool, uteplats och egen hustomte som sprang runt på gården och i huset och ordnade och städade några timmar per dag.

Vädret var helt superbt! 28 grader i skuggan och strålande sol alla dagar, endast regn två kvällar.
Maten var ungefär densamma som i Indien, dock var de riktigt duktiga på fiskrätter.

På Sri Lanka blev det mest shoppande, sol och bad, vilket i och för sig var helt underbart, men det blev också att vi gjorde ett besök av lite mer personlig karaktär, i alla fall för min del.
Träffade nämligen min biologiska mor. Hon är en liten, och nu gammal, kvinna som är väldigt blyg men mycket omtänksam. Mötet var trevligt och en aningen känslosamt.
Det blev också en hotellnatt i Colombo, men i övrigt inte så mycket mer äventyr, tycker dock att det räckte bra med tanke på antalet dagar vi hade där.

Sri Lanka som land upplever jag vara mycket mer lugnt och sansat jämfört med Indien, inte alls lika hetskt och oorganiserat. En bidragande orsak till det kan i och för sig vara att landet är rejält mycket mindre till ytan och antalet folk är också mycket mindre. Sen tror jag också att folket på Sri Lanka är lite mer laid back :-)

Summa summarum så var resan trevlig och lärorik.

Nu är man hemma och ska kastas in i verkligheten igen med jobb och allt annat.
Kan dock konstatera att jag lär åka tillbaka till Sri Lanka någon/några gånger till.

Lite bilder:

Hektisk gata med bazaarer och affärer i Indien


Matställe som vi besökte många gånger i Indien


Taj Mahal


Huset vi bodde i på Sri Lanka


En av stränderna som vi vistades på i Sri Lanka

//Kapten Krok

Kommentarer
Postat av: F

Låter som ni haft en trevlig resa. Inget dåligt hus ni bodde i på Sri Lanka! fint ska de vara när adeln från Ultervattnet är ute och reser.



Vi måste ju få se någon bild på din biologiska mamma nångång! det vore häftigt!

2011-03-15 @ 15:12:49
Postat av: Peter

Shit vad fränt! Det måste varit en fantastisk resa. Hoppas jag får åka med dig dit någon gång, kanske i kombination med maldiverna som inte är så långt bort?



Kan tänka mig att det är ett virrvarr av folk och fä, ofattbart att det "funkar"!

2011-03-15 @ 15:55:09
Postat av: Kapten Krok

Fredrik: Jo du vet att när ultervassarna är ute på resa så skall det vara flott ;-)

Ska pillra fram nån bild på na nån gång



Peter: Jag får höra av mig nästa gång det bär av dit, när det nu kan tänkas bli... :-D

2011-03-15 @ 17:46:00
Postat av: Mattias - the real one!!!

Härlig resa! Hoppas på att få se mer bilder nångång framöver:) Vi får dra dit å ta nån bärs på Mount Lavinia!

2011-03-15 @ 20:21:29
Postat av: Niklas

så jäkla ball resa, vi måste ses så jag kan korsförhöra dig.

2011-03-16 @ 19:01:08
Postat av: Miken

Gud vad spännande! Jag vill också se bild på din biologiska mamma!

2011-03-17 @ 20:19:39
URL: http://mikariana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0