Rivstart

Ja vilket vansinne...
Så har man kommit igång med plugget. Och inte så lite heller. Har blivit otroligt intensivt, mycket pga en mattekurs som är på tok för svår för mig, och nästan alla andra i klassen. Från Matte C har jag tagit steget till "further mathematics for economists" vilket innebär extremt abstrakt matematik som inte liknar någonting. Nästan filosofiskt. Även de som läst alla mattekurser på gymnasiet känner inte att de har något att komma med. Kursen är omgjord sedan tidigare år och professorn begriper nog inte vilken bakgrund vi har. Varje torsdag ska ett problem set lämnas in, och han har räknat med att det ska ta 2-2.5 arbetsdagar att göra. Fair enough. Men det tog oss 7 dagar, 08.00-20.30 i snitt att få det gjort. Och då har vi inte ens öppnat böckerna i den andra kursen, advanced microeconomics ha ha! Men efter att en av lärarna skulle skriva ihop ett facit till problem set 1 så begrep hon att det tog ofantligt lång tid även för henne, som kan alla definitioner och teori. Så vårt nya problem set är kortare, och jag hoppas att det får fortsätta så.
Därtill har jag varit till Jönköping i två vändor och gått på fler presentationer så att jag ÄNTLIGEN har fått ansöka om examen därifrån, vilket också gjort att jag inte blir avregistrerad från mitt masterprogram.
I ärlighetens namn fick jag verkligen panik i början, och mådde rent av lite dåligt ett par dagar. Men sedan förstod jag att hela klassen sitter i samma båt. Det är verkligen ett härligt gäng, och vi hjälper varandra så gott vi kan. Men mycket plugg blir det. Så pass mycket att vi redan börjat se ner på program i flumämnen som marketing och management.
Jag hade ångest.
Bara att gå och lägga sig snart...kom hem 21.15 efter en härlig söndag på skolan...upp i ottan i morgon så kör vi igen, wahooooooooooo!
//Peter

Kommentarer
Postat av: F

Vilket elände! Själv har jag viloläger i sundsvall. Ska vara ledig tre veckor till innan jag börjar på nya jobbet. Keep up the good work!

2011-09-12 @ 11:29:47
Postat av: Peter

Gud har väl sett till så att vissa gör 80-timmarsveckor för att kompensera för dem som inget gör.



Räkna med besök någon helg...det ska visst bli lite lugnare med tiden...

2011-09-12 @ 20:37:50
Postat av: F

Chefen ringde igår och ville att jag skulle börja den 22 september istället så nu blir ledigheten lite kortare. Du är så välkommen, gästrummet står redo. De var faktiskt nära att jag å marre skulle ner till stockholm denna helg men vi beslutade oss för att skjuta fram det lite.

2011-09-13 @ 10:09:35
Postat av: Nild

Ääähhhh slut flänn och sätt igang oh arbeeet! ;)



Nä skämt o sido, tycker det är rätt tungt att jobba över ibland men din "övertid" vill jag inte byta mot.



Btw så fick jag just lära mig (av en youtubefilm, säker källa kan tyvär inte redovisas)på jobbet att 1+1=1.9999999999999999999999 till oändligheten. Han som visade filmen var mer insatt men kunde inte heller säga om det stämde eller inte.



Så nu till er med högskolestatus kommer frågan:



Är 1 + 1 = 0.99999999999 osv? Min matte b nivå kan tyvär inte hjälpa mig.....

2011-09-13 @ 22:37:13
Postat av: Peter

1 + 1 = 1.9999999999999999999999999999... menar du alltså?



Länka till youtubeklippet =)



Själv har man ju matte C i bagaget, inte mycket mer att hurra för!

2011-09-14 @ 08:05:43
Postat av: nild

Ja 1+1=1.9999999999999999999999999 ska det vara. Skrev fel i slutet.



http://www.youtube.com/watch?v=SeqZWOc1KkQ&feature=related



Var inte samma film men samma teori.



2011-09-14 @ 17:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0